Theatre - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Caroline Opstal - WaarBenJij.nu Theatre - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Caroline Opstal - WaarBenJij.nu

Theatre

Blijf op de hoogte en volg Caroline

02 Augustus 2015 | Nederland, Nederland

Hallo, daar ben ik weer met mijn wekelijkse verslag.

Ik heb deze week op de afdeling theatre gestaan en heb veel gezien al was ik wel anderhalve dag thuis. Waarom kom je te weten als je verder leest.

Ik begin bij vorige week zondag 26 juli:
Om 6 uur stonden we op. Jaa ik op een vrije zondag om 6 uur op. Waarom? Nou we zijn naar de kerkdienst geweest. Om half 7 begon deze. We hebben de dag ervoor een stof gehaald, zodat we een rok konden maken. Dit vanuit het respect voor het volk en voor de kerk. Aangezien je daar heen moet in een rok en een t shirt met mouwen. Nou ik voelde me net een Afrikaans meisje en die rok zit heerlijk. De kerkdienst was heel indrukwekkend om te zien. Je verstond er geen bal van, maar het was erg mooi. Je moest wel veel staan, zitten en knielen. Ook dat hebben we allemaal gedaan. We hebben zelfs uit fatsoen de kerk gesponsord met het geld doneren. Jaja, we waren goed bezig al zeg ik zelf. Het was echt heel bijzonder en mooi. Alleen ze keken ons wel allemaal aan, maar dat vind ik niet raar zo als blanke tussen al die Afrikaanse mensen. Voor het eerst voelde ik me erg ongemakkelijk tussen zoveel mensen. Na een paar minuten zakte dit alweer weg, omdat ze allemaal erg vriendelijk zijn. De kerkdienst is echter wel anders dan bij ons thuis. Heb je de kans op dit mee te maken ga er dan vooral heen. Tijdens het werken vroeg ook iedereen of ik gelovig was en dan laat ik altijd mijn rozenkrans zien. Want ja ik ben gelovig en ik ben er trots op. Veel mensen zullen me dan raar aankijken, maar hier kreeg ik meteen een schouderklopje en te horen dat het goed was. ( wat thuis nogal eens raar kan zijn. ) ik doe er niet veel mee, maar mijn vader heeft me vanalles bijgebracht en dat blijf ik me herinneren. Wat voor hem belangrijk is, is voor mij ook belangrijk en daarom ben ik dankbaar dat hij me dit allemaal heef bijgebracht. Dank je wel papa <3.. en door de rozenkrans is opa ook dichtbij me en dat doet me erg veel. Na de dienst zijn we naar huis gegaan en zijn we weer lekker het bed ingedoken aangezien de dienst anderhalf uur duurde. De pastoor is wel stipt op tijd en doet hele andere dingen dan de pastoor van thuis. Het is leuk om mee te maken en te kunnen vergelijken met thuis.

Laterna hebben we gelunched en zijn we wat gaan lezen. Rond de avond waren we uitgenodigd bij mensen thuis die ook in het ziekenhuis werken. Maxwell en Juel waren er. Hier waren we eerder al een biertje me gaan drinken. Nu leerde we nog wat meer mensen kennen. De avond was zo leuk dat ik er maandag spijt van had, aangezien het onze eerste dag was op de theatre. Maar dan met een zwaar en vermoeid hoofd. We hebben het overleeft.

Maandag 27 juli:
De dag begon zoals alle andere met de dagelijkse overdracht. Hierna zijn we naar de afdeling theatre geweest. Dit is de afdeling chirurgie waar de operaties plaats vonden. Yes, eindelijk  hier had ik erg naar uitgekeken. We kregen een rondleiding van de het hoofd van de afdeling. De eerste keer vond ik het heel indrukwekkend om te zien allemaal. Die operatie tafels en materialen. Nu kon ik zien hoe het er hier aan toe gaat. Met minimale spullen toch je doel bereiken. Met een woord respect!
Na de rondleiding zijn we bij de studenten gaan zitten die daar nu 2 maanden zitten. Leuke mensen zijn het. We waren met 3 andere meisjes en 4 jongens. Ik heb nog nooit zoveel gelachen als daar. Ze waren allemaal erg geïnteresseerd in ons en wilde vanalles weten. Sommige hielden afstand, maar niet de mannen die kwamen er gelijk bij zitten.
Tussendoor kwamen de chirurg en anesthesist en dacht ik oohh wacht even..hallo maxwel en juel. Die kende we dus al en dat was fijn. De eerste operatie die we zagen was een evacuation oftewel: iemand die of een abortus deed of een miskraam had gehad en niet alles eruit was. Ik stond er met mijn neus bovenop en vond heel interessant. Die dag hadden we ook veel abcessen ( pus bulten ). Hier kon ik niet naar kijken, want het was heel eng hoe ze met de materialen de huid oprekte. Ik heb tussendoor gekeken en soms weer niet. Nu moet ik eerlijk bekennen dat de avond tevoren ook meespeelde. Hihi oepsie. Na de middaglunch hebben we nog wat abcessen gezien. Het is allemaal heel interessant en ik probeer steeds met mijn neus erboven op te staan al wil dat niet altijd lukken. Maar goed dat we drop bij ons hadden  om 16.00 uur waren we afgewerkt en zijn we bekaf naar huis gegaan. Die avond hebben we gegeten, gelezen en geslapen.

Dinsdag 28 juli:
Een nieuwe dag op theatre. Vandaag waren er geen operaties ( haha en toen viel de stroom uit ) maar goed even de kaarsjes aanmaken. Okee waar waren we oja geen geplande operaties. We moesten wachten tot er patiënten binnen kwamen. Vandaag hadden we weer wat abcessen en hebben we veel gekletst, grapjes gemaakt en veel gekke foto’s. om half 12 kwam de chirurg en anesthesist weer binnen lopen en zeiden ons kom we gaan naar maternity toe voor een keizersnee. Ik dacht echt wat wouw uhm.. okeejj. Dus zijn we meegeweest en ik heb tijdens de operatie gekeken en gekeken en dacht zoiets van: wow waar kijk ik naar en wow wat is dit ongelofelijk om mee te maken. Ik ga de details achterwege laten die vertel ik zo wel een keer.
In de middag hebben we nog 1 kleine operatie gezien wat een verwijdering was van een abces in een zij. Ook mooi naja bijzonder om te zien. De avond was hetzelfde als de dag ervoor. Lekker niks doen een serie kijken en naar bed.

Woensdag 29 juli:
Vandaag hebben we een kort dagje gehad, aangezien Lisa ziek in bed lag na de middag. Jaja de dagen van het ziekzijn ontlopen we helaas niet  heel jammer, maarja beter nu dan later. Deze ochtend hebben we weer geen geplande operaties, dus weer wachten tot we patiënten kregen. Enjawel die kwamen er. We hebben weer een abces gehad en een luxatie van de elleboog. Oftewel een ontwrichting van de elleboog botten. ( sorry hans de latijnse benaming ben ik weer even vergeten. ) hoe ze dit deden rechtzetten wow. Ik zat met grote ogen te kijken, wat een geweld en wat een mensen ik denk dat er totaal 5 of 6 mensen aan het trekken, duwen of tegen aan het houden waren. Echt wow ik heb er geen woorden voor alleen maar een beeld voor me ogen van dat moment. Hierna hadden we lunchpauze. Lisa was al een paar dagen aan het sukkelen met hoesten en zei eindelijk dat ze thuis bleef in haar bed. Ik ben naar het ziekenhuis gegaan en Sheila heeft me weer terug gestuurd om bij Lisa te blijven. Wel jammer, maar wel goed dat we thuis bleven samen. Nu had ik de tijd om mijn was te doen. Jaja, die moet met de hand en daar zit wel wat tijd in. Ik heb ook lekker buiten gezeten met een boek. Dit vind ik een heerlijk moment. Buiten zitten me een boek en een mooi uitzicht. Toppie. Ook deze avond niet veel gedaan.

Donderdag 30 juli:
Jaja een nieuwe dag not. Ikzelf was ook al een aantal dagen aan het sukkelen met mijn stoelgang en nu wed het teveel, dus ben ik maar naar Sheila gegaan met mijn klachten. Die zei meteen we gaan naar de dokter toe. Wel ik mijn verhaal gedaan en wat krijg ik 2 soorten antibiotica. En jawel je kunt misselijk en duizelig worden. Het zal wel we zijn toch naar theatre gegaan, omdat er een hernia operatie geplant stond en deze wilde ik niet afpakken van Lisa. Dus even volhouden en daarna meteen naar huis. Ik heb achter het glas ( hor ) gekeken tot ik niet meer kon. Daarna heb ik in het kantoor even gewacht op Lisa en zijn we naar huis gegaan. Je kon me wel opvegen. Die bijwerkingen gaan natuurlijk bij mij heftig komen. Oftewel ik heb heel de middag geslapen. 3x per dag antibiotica slikken is geen pretje. Deze dag heb ik niet veel gedaan en alleen ma geslapen, gegeten, gedronken en geslapen.

Vrijdag 31 juli:
Ja ik ga naar het ziekenhuis, want het is onze laatste dag op theatre. Wederom geen operaties geplant. Deze dag zat vol met gelach, gepraat en werken aan onze opdracht. Totdat er een vrouw binnenkwam met een groot abces. En ik zeg je het was heel smerig, dus ga ik de details achterwege halen. Anders hangen jullie dadelijk boven de wc of lezen jullie niet verder. Hehe .. deze dag zouden we naar een disco gaan, maar toen we bij vrienden waren werd ik misselijk en kreeg ik enorme hoofdpijn ( fijn die bijwerkingen ) dus ik ben weer optijd me bed ingekropen.

Zaterdag 1 augustus:
Vandaag hebben niet veel gedaan en dan bedoel ik dat letterlijk. Ik heb lang geslapen, omdat ik nog niet helemaal fit was. Deze dag hebben we wat gelezen, muziek geluisterd en gewoon helemaal niks gedaan. Oja ik moest brood bakken, omdat er nergens meer brood te krijgen was. Even improviseren en een beetje hulp van moeders via de telefoon en ik kon brood bakken. Wat uiteindelijk lekker smaakte al was het wel een beetje hard. Voor morgen hebben we eitjes gebakken en nog wat meer brood. Verder hebben we drinken klaar gemaakt en waarom allemaal. Nou lees maar even verder bij zondag.

Zondag 2 augustus:
Om 5 uur ging de wekker. Poeh, heel vroeg. Er was vandaag ook een bruiloft en ze kwamen vannacht om half 2 zingend en getrommeld de straten door. ( wat er blijkbaar bijhoort ) heel fijn als je vroeg op moet staan. Gelukkig kon ik nog wat slapen daarna. We gingen om 6 uur op pad met Rafael. Een rit van 3 uur op een weg waar je bijna tegen het plafon knalt. Om half 9 arriveerde we bij het giraffe safaripark :D het nyala park. Hoe geweldig ik had nu echt een vakantie gevoel bij deze trip. Ik kan het in woorden niet omschrijven, maar het was machtig mooi. We waren super dichtbij de dieren en hebben veel gezien. De rit terug was vermoeiend maar goed te doen. Met een paar stops tussendoor kwamen we weer aan in muona. We zijn even bij een bruiloft gaan kijken, maar het was zo druk dat we niet naar binnen gegaan zijn. We hebben even met de kinderen daar gekletst en wat rondgekeken. Een fijne avondwandeling. Op de terugweg hebben we nog met een jongen gekletst. Jaa we maken hier veel vrienden. Ik vind het nog steeds erg geweldig hier en ik leer vanalles. Alleen ik begin nu wel mijn familie, vrienden en vriend te missen. Ik praat regelmatig met mijn moeder ( wat echt even nodig was vanwege mijn ziekzijn en elke dag praat ik even met mijn vriend Niels. Die ik wel heel erg mis. Ben toch wel blij dat hij mij gesteund heeft in mijn keuze om te gaan al is het wel lastig, maar dat gaat allemaal goedkomen. Ook vind ik het super om af en toe met mijn lieve zus te kletsen. Gewoon even vertellen wat er gebeurd is en hoe het met haar gaat. Ja Daan dit gaat over jou ;)

Ik voel me nu een stuk beter en hoop dat het zo gaat blijven. Nog veel ervaringen gaan er komen en veel leerzame momenten volgen nog.

Tot snel weer lieverdjes en dikke kus vanuit muona.

  • 02 Augustus 2015 - 21:47

    Will:

    Wauw Caroline, wederom weer leuk om te lezen.
    Wat heb je alweer een hoop meegemaakt zeg.
    Ik ben zo ontzettend benieuwd naar de foto's. Het zal heel fijn zijn om je weer 'live' te spreken en te zien !!
    Nou meid, heel veel liefs van ons en veel werkplezier gewenst !
    Tot je volgende blog.

  • 02 Augustus 2015 - 22:04

    Mama:

    Het Caroline, dat was even een heftige week hè. Eerst Lisa ziek, dan jij en dan ook nog chirurgie. Maar al met al heb je toch wel een hele mooie leerzame week gehad. Het hoogtepunt was wel de keizersnee of niet? Ik hoop dat een foto hebt kunnen maken van het kleine spruitje. Tja en het roeien met de riemen die hebt en het improviseren zoals brood bakken, meisje ik ben trots op jou dat dit toch allemaal doet. Mooi hoor. Ging de tijd maar niet zo snel hè? De giraffesafari zal ook wel een hoogtepunt zijn geweest vanmorgen. Fijn dat je zo dichtbij de dieren in de wilde natuur kunt zien, super hoor. Koester al deze herinneringen maar. Je zult er nog vaak en terug denken en over praten. Dit is nu al een geweldige ervaring. Net zoals je ziekzij. In een omgeving die je niet kent. Super dat de mensen van het ziekenhuis heel alert zij. En jullie meteen naar de doktoren sturen en devbenodigde medicatie geven. Volgens mij zijn ze erg zuinig op jullie, gelukkig. Het wel fijn dat we af en toe contact kunnen hebben als je ons mist. Het is net of je in Nijmegen bent. Alleen lastig om een bakkie te komen doen. Maar dat halen we wel in. Nou, de nieuwe week begint weer. Ben benieuwd naar welke afdeling je deze week gaat en wat je daar allemaal meemaakt. Heel veel plezier in ieder geval. Pas goed op jezelf en op elkaar. Hele dikke knuffel en kus, ook voor die andere dochter Lisa. Tot snel

  • 02 Augustus 2015 - 23:04

    Michelle :

    Hoi zussie wat een verhaal echt super leuk om te lezen zoals je weet is daan hier het weekend geweest ze had het nodig we hebben wat lol en af gelachen dus die heeft het leukgehad ff iets anders voor haar

    Ben blij om re horen dat het leuk is ondanks dat je ons allemaal mist maar je hebt je doel he meisje

    Tot volgende blog love you xxx van ons allemaal

  • 03 Augustus 2015 - 00:29

    Danielle:

    Hey lil sis,

    Wat onwijs leuk om te lezen allemaal!!!
    Ik ben SUPER trots op je!!!
    En ja ziek zijn hoort erbij he, maar deze week zal zeker ook weer super worden op de kraam afdeling!
    Ik ben dit weekend bij Michelle geweest en het was echt heel gezellig!! En ja Niels ook gezien en bij gekletst.
    Ik wacht vol spanning op je volgende blog en natuurlijk ook op je prive berichtjes ;)
    Dikke kus, love you, miss you !! Xxxxxx

  • 03 Augustus 2015 - 22:59

    Niels:

    Heeeyy schatje!

    Je hebt er weer een week opzitten vol met nieuwe ervaringen en nieuwe ontmoetingen, echt supertof! Wel jammer dat jullie even ziekjes zijn geweest, maar het was wel te verwachten dat jullie lichamen natuurlijk ooit in die 6,5 week gingen tegensputteren:P Vind het wel echt supernice van de mensen daar dat die jullie zo goed helpen en steunen! Blijf ik ook weer een beetje rustiger hehe...:)
    En ooohhh wat ben ik benieuwd naar de foto's van dat safari tripje en die bruiloft! Lijkt me, vooral door de manier waarop jij het beschrijft, waanzinnig om te zien en mee te maken!:D
    Ook supermooi dat jullie een zondagmis in de kerk mee hebben gemaakt. Vooral dat de mensen het daar zo waardeerden omdat jullie gepaste kleding droegen en alles netjes mee deden en een lieve donatie hebben gedaan, echt super! En jaaa dat heeft je vader je indd heeeell erg goed mee gegeven, blijkt al met die rozenkrans van je opa, vind het ook super om te lezen dat die jou zoveel steun geeft:)
    En elke week ontmoet je weer nieuwe mensen en maak je nieuwe vrienden, ook echt tof!:)
    Ben eigenlijk stiekem wel benieuwd naar hoe die discotheek is waar je vrijdag eigk heen zou gaan^^
    Ik als partyganger wil wel eens zien hoe ze dat daar in Afrika doen, haha!:P
    Fijn dat je eerste keer chirurgie je goed bevallen is, ook al zitten er nasty momentjes tussen, volgens mij heb je wel met een goed hart en open ogen kei veel geleerd daar?:D
    Schatje heeeeel erg veel succes en plezier deze week op de kraamafdeling and we'll keep in touch!;)

    Love you and miss you veryyyyyyy much <3 xxxxxxxxxxxxx heeeell veel kusjes uit Hollandia!!

  • 05 Augustus 2015 - 22:55

    Tineke:

    Wat fijn je verhalen te lezen, hoop dat je snel opgeknapt bent, dat je weer volop kan genieten xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Heeii hallo, Leuk dat je op mijn pagina bent. Ik ga hier mijn verslag zetten over mijn stage die ik ga lopen in Malawi. Malawi ligt in het zuiden van Afrika. Ik ga hier in het Trinity Hospital in Muona werken. Dit doe ik vanuit school. Ik mocht eerst niet gaan anders zou ik in april vertrekken, maar door een hele leuke en lieve leraar heb ik de kans gekregen om in juli te gaan. Mijn verblijf is daar vanaf 13 juli tot 27 augustus samen met een studiegenoot. Veel lees plezier Ik heb er zin in !!!

Actief sinds 25 Maart 2015
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 3452

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

13 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Trinity Hospital

Landen bezocht: