Maternity ward - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Caroline Opstal - WaarBenJij.nu Maternity ward - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Caroline Opstal - WaarBenJij.nu

Maternity ward

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

09 Augustus 2015 | Nederland, Nederland


Hallooooooo,
Daar zijn we weer. ik heb een drukke en zware week gehad met ook wat leuke dingen tussendoor. Ik voel me trouwens weer stukken beter. De antibioticakuur heeft me goed gedaan, heb nergens meer last van. Alleen nog steeds erg moe, maar dat komt ook wel goed ben inmiddels weer vlees aan het eten.

Maandag 3 augustus.
We begonnen op Maternity Ward (kraamafdeling) We begonnen met de vitale functies opnemen van de vrouwen die op Surgical ward willen. Deze afdeling heeft namelijk 5 ruimtes. Hierna zijn we bij Labor Ward gaan kijken. Dit is de bevallingsruimte. We hebben deze dag 1bevalling gemist en 1 keizersnede en 1 bevalling gehad. Het was een lange indrukwekkende dag. In de avond hebben we wat gegeten gelezen en zijn we gaan slapen want we waren bekaf an al die indrukken en informatie.

Dinsdag 4 augustus.
We hebben deze dag 1 spoed keizersnede gehad (baby en moeder zijn oké) en er was 1 doodgeboorte. Hier ben ik niet bij aanwezig geweest voor respect van de familie. Er was ook een kindje wat erg slecht lag en aan de zuurstof lag. Hoe het nu met haar gaat weet ik niet. Ik hoop alleen dat alles goed gekomen is. Ook hebben we deze dag les gehad van Shiela. Ze heeft ons de controles geleerd die je doet bij iemand die in Labor Ward ligt. We hebben geleerd hoe je the Foetal Haert Rate luistert, Assist on Contraction, position of the baby en presentation of the Labor Ward en over de verschillende weeën, The hartslag van de baby en wanneer er gekozen wordt voor een keizersnede.
Deze avond was niet anders dan normaal. Gewoon rusten, lezen, schrijven in mijn dagboek en wat eten.

Woensdag 5 augustus.
Vandaag zijn we weer op Outrich geweest. Into the Community. Het was weer heel leuk en super druk. Ik denk dat we wel 100 vrouwen en kinderen gehad hebben. Een hele ervaring. We hebben deze dag weer geholpen met de screening, omdat het injecteren niet mag vanuit de school (sorry Hans maar 11 augustus heb ik je regel gebroken en ben het toch gaan doen bij Antenatal). He he, en er niks aan de hand, ik kijk uit. Verder hadden we de middag vrij en zijn we even naar de markt geweest, heb ik de was gedaan en hebben we een poging tot koken gedaan. Aangezien de stroom halverwege uitviel konden we niet verder. En dat nu net we Rafael en Adina te eten hadden gevraagd. Toen ze bij ons kwamen hadden we nog steeds geen stroom, dus zijn we met het eten naar hun huis gegaan en hebben we het daar gekookt op vuur. Wat trouwens erg leuk was om te doen. Hierna hebben we het bij hun thuis op gegeten. En ze vonden de hutspot en pasta erg lekker. We hebben het recept aan Adina moeten geven zodat zij het ook kon maken een keer. Oftewel het was een geslaagde en geïmproviseerde avond. We zijn op tijd naar bed gegaan aangezien we de dag erna naar Blentyre gingen.

Donderdag 6 augustus
Dit was te vroeg. Om 5 uur ging de wekker al en zijn we ons gaan aankleden en klaarmaken voor de trip naar Blentyre. We zijn samen met Maxwel daarheen gegaan. Maxwel is een vriend van ons die ook werkt in het ziekenhuis als een anesthesist. Erg leuke man. De trip was hobbelig en duurde 3 uur. Toen we in Blentyre aankwamen gingen we eerst naar immigratie om meer dagen te krijgen op ons paspoort. Gelukkig was Maxwel mee anders zaten we er heel de dag te koekeloeren omdat er gewoon geen logica inzat. Het is uiteindelijk gelukt om meer dagen te krijgen. Hierna zijn we mee geweest naar zijn familie en toen heeft hij ons bij de shoprit afgezet.Een soort winkelcentrum. Hier hebben we lekker een uurtje vrijheid gehad en hebben we wat inkopen gedaan voor in Muona. En wat smaken Jelly Beans toch lekker als je ze al en hel tijd niet gehad hebt. Dit was echt hilarisch. Ik ga de details niet benoemen, maar die vertel ik later persoonlijk nog wel. De heenweg duurde 3 uur en de terugweg iets van 5 uur. Hahaha oftewel dat verhaal komt nog wel een keertje als ik thuis ben. Eenmaal thuis was het meteen me bed in.

Vrijdag 7 augustus
Dit was een lange dag zonder bevallingen of iets te doen, dus hadden we de tijd genomen om aan onze opdracht te werken van school. 10 Minuten voordat we klaar waren met werken kwam er een spoedgeval binnen. Een meisje die al half aan het bevallen was. Ik heb dit als een hele zware ervaring waargenomen. Ik ga dus niet op de blog zetten wat er allemaal gebeurd is omdat het allemaal heel heftig was. Dit komt wel een keertje als ik thuis, als ik eraan toe ben. Wil je iets weten dan bel mamma maar op want die weer er alles vanaf. In de avond hebben we kippen geplukt, zodat we toch wat vlees konden eten vanwege ons ijzergehalte. deze was namelijk behoorlijk laag geworden, dus moeten we ons erover heen zetten en toch maar gaan eten. Gelukkig kunnen we het zelf bereiden, dus dan weet ik dat het goed te eten is.

Zaterdag 8 augustus
Deze dag hebben we een feestje gehouden. Een klein feestje voor wat mensen die we kennen. Overdag zijn we naar de markt gegaan om wat drinken te halen, omdat het water me de strot uitkomt. Toch maar wat frisdrank gehaald. En het is heerlijk. In de middag kwamen 2 vriendinnen van het ziekenhuis die voor ons gekookt hebben. Poh wat was dat lekker. Daarna kwamen de jongens voor een klein feestje met veel muziek. Het was eg gezellig. Eenmaal in bed heb ik nog even contact gehad met thuis en ben daarna gaan slapen.

Zondag 9 augustus
Een echte Hollandse zondag met helemaal niks te doen, veel slapen, even wat lezen en tussendoor eten en drinken. verder hebben we helemaal niks uitgevoerd.

Het was een kleine blog omdat ik er niet zoveel van kwijt wil. Als ik thuis ben zal ik er wel meer over vertellen, maar de Maternity is een mooie leerzame plek waar je veel ziet. En dan is het niet alleen de vrolijke dingen maar ook een aantal heftige dingen.

Deze week sta ik op Antenatale Ward. Dit is zoiets als de verloskundige praktijk bij ons. Heel leerzaam want ben daar nu al 2 dagen en het erg leuk. Leuke collega's en ook hier hebben we al een hoop vrienden. En het woord "Azongo hebben we al vaak gehoord, oftewel "blanke". De kindjes zijn heel schattig en ja Hans, hier heb ik dus je regel gebroken, tot snel.

O ja, pas na deze week hebben we lekker vakantie en gaan we volop luxe genieten. Het hostel is al geboekt in Monkey Bay en de planning is gemaakt. Nu is het aftellen in het ziekenhuis en daarna volop vakantie vieren. Nog 15 dagen en ik ben weer thuis bij al die lieve vrienden en familie. Maar ik kan ik ook eindelijk weer in de armen liggen van die leuke lieve jongen van me....

Tot snel en byeeee......

  • 16 Augustus 2015 - 08:49

    Tineke :

    Ha Caroline , Erg leuk je verslagen te lezen . Wat maken jullie een hoop mee in een korte tijd.
    En er heb je een hoop geleerd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Heeii hallo, Leuk dat je op mijn pagina bent. Ik ga hier mijn verslag zetten over mijn stage die ik ga lopen in Malawi. Malawi ligt in het zuiden van Afrika. Ik ga hier in het Trinity Hospital in Muona werken. Dit doe ik vanuit school. Ik mocht eerst niet gaan anders zou ik in april vertrekken, maar door een hele leuke en lieve leraar heb ik de kans gekregen om in juli te gaan. Mijn verblijf is daar vanaf 13 juli tot 27 augustus samen met een studiegenoot. Veel lees plezier Ik heb er zin in !!!

Actief sinds 25 Maart 2015
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 3445

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

13 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Trinity Hospital

Landen bezocht: